onsdag 16. februar 2011

Elevstyrt undervisning.

Enkelte hevder at det er den kunnskapen man formidler til andre, som en selv også husker best. Neste uke er det elevene som skal overta undervisningsjobben i sosialkunnskap. Elevene er delt inn i grupper med ansvar for hvert sitt delområde. Gruppene må starte med en introduksjon til emnet der kompetansemål og lærestoff blir presentert. De skal her bruke powerpoint eller annet presentasjonsverktøy. Deretter skal lærestoffet utdypes gjennom opplysningsfilm, klassediskusjon eller annet. Gruppene må også finne arbeidsoppgaver som er knyttet til læremålene, og gjennomgå disse. Til slutt skal gruppene oppsummere og teste kunnskapen til medelevene. Dette kan de for eksempel gjøre ved å dele ut en liten test, eller ved å avslutte med en quiz.

Gruppene blir vurdert slik:

Vurderingskriterier. Elever som underviser.


Opplegget er diskutert med elevene på forhånd. De elevene som ikke ønsker å være undervisere, får prøve til kapittelet i stedet.


4 kommentarer:

  1. Tar gjerne imot innspill til kriteriene. De kan nok bli bedre :)

    SvarSlett
  2. Du er veldig flink med kriterier. Har stor glede av rubrikken du (dere?) laget om "artikkel", tusen takk.

    SvarSlett
  3. Dette er godt jobbet:) Jeg synes imidlertid det er litt rart at du ikke bruker inndelinga i forskriften (utmerket kompetanse, meget god osv.) i "startlinja". En inndeling i seks bolker kan selvsagt bli for mye, men tilsvarende 6-5, 4-3, 2 og 1 er mulig. Slik det står nå antar jeg at "kompetent" er 4 - og 3? - eller? Mvh Ingunn Tronstad

    SvarSlett
  4. Kjekt at andre også har glede av rubrikkene mine. Jeg bruker ofte disse skjemaene til underveisvurdering uten karakter. Overskriftene er formulert positivt. Det er greiere å si til en elev at han er under utvikling enn at han har levert en typisk 2'er tekst. Det var Henning Fjørtoft som introduserte meg for disse skjemaene, og også overskriftene :)

    SvarSlett